شاخص سرعت لاستیک : شاخص سرعت بمنظور بیان حداکثر سرعتی که یک لاستیک می تواند تحمل کند ابداع شده است. علیرغم اینکه تمامی سازندگان لاستیک قادر به تولید تایر با قابلیت تحمل سرعت بالا می باشند, اما هیچ یک از آنها به استفاده از سرعت تایر بیش از حداکثر سرعت مجاز لاستیک توصیه نمی کنند.
لذا, تمامی رانندگان باید توجه داشته باشند که حداکثر سرعتی که با خودروی خود رانندگی می کنند باید متناسب با شاخص سرعت لاستیک آنها باشد و از آن بالاتر نرود.
شاخص سرعت لاستیک
شاخص سرعت هر لاستیک از طریق انجام یک سری آزمایشات دقیق بدست می آید و لازم بذکر می باشد که این شاخص بدست آمده برای لاستیک هایی می باشد که سالم بوده و دچار آسیب دیدگی نشده اند.
شاخص سرعت لاستیک عمدتا به یکی از سه روش زیر روی جداره لاستیک حک شده است:
- 225/50SR16
- 225/50SR16 89S
- 225/50R16 89S
که هر یک از این سه روش برای لحاظ شاخص سرعت بروی جداره لاستیک قابل قبول می باشد.
توصیف نوع سرویس تایر
در گذشته نماد شاخص سرعت هر لاستیک مابین سایز لاستیک گنجانده می شد, مانند 225/50SR16 , که البته پس از سال 1991 میلادی این روش منسوخ شد.
پس از سال 1991 میلادی, نماد سرعت هر لاستیک بعنوان بخشی از توصیف نوع سرویس تایر (service description) لحاظ شد که از آن زمان تاکنون این روش در علامت گذاری شاخص سرعت رایج می باشد مانند 225/50R16 89S .
متداول ترین شاخص های سرعت لاستیک بکار رفته در لاستیک های مختلف در جدول زیر آماده است:
شاخص سرعت |
حداکثر سرعت قابل تحمل ( کیلومتر بر ساعت) |
کاربرد |
L |
120 |
Off road & light truck tire |
M |
130 |
لاستیک با کاربرد موقت |
N |
140 |
|
P |
150 |
|
Q |
160 |
لاستیک های زمستانه( همراه با میخ و بدون میخ) |
R |
170 |
لاستیک های مناسب وانت و مزدا و خودروهای مشابه |
S |
180 |
خودروهای سورای و ون |
T |
190 |
خودروهای سواری و ون |
U |
200 |
|
H |
210 |
ماشین های سواری اسپرت و کوپه |
V |
240 |
ماشین های سواری اسپرت و کوپه |